Ale klid nám jen zdánlivě přeje, litr dieselového paliva (DT) za tento týden podražil o 51 kopejek, přičemž růst za poslední čtyři týdny činil 1 rubl 47 kopejek (1,7 %). Od začátku roku DT zdražilo o 6,1 %, což převyšuje spotřebitelskou inflaci za stejné období (5,23 %). Benzín to udělal už v červenci, k 5. listopadu v průměru růst cen na něj více než dvakrát překročil inflaci (12,1 %).
Podle výsledků tohoto roku může benzín překonat rekord v zdražení od roku 2019. Tedy od doby, kdy byl zaveden dempfer (subvence pro ropné společnosti z rozpočtu za dodávky paliva na vnitřní trh). Tehdy vláda uzavřela s ropnými společnostmi "gentlemanskou dohodu" - ceny na čerpacích stanicích by neměly růst nad spotřebitelskou inflaci za rok.
Ceny benzínu v průměru překročily roční spotřebitelskou inflaci o 1,6 % již minulý rok a pravděpodobně ji překročí i letos. Vláda od roku 2019 opakovaně upravovala parametry dempferu, přičemž až do tohoto roku vždy ve prospěch snížení výplat ropným společnostem. V tomto roce, v době vrcholu benzínové krize, bylo přijato rozhodnutí o dočasném zákazu vynulování dempferových výplat (při překročení mezních cen na burze), což bylo krokem vstříc odvětví. Je pravděpodobné, že právě toto rozhodnutí spolu s sezónním poklesem poptávky ovlivnilo trh, a burzovní kotace benzínů přestaly růst, což vedlo k zastavení zdražování na čerpacích stanicích.
Nyní v souvislosti s benzínem vyvstávají dvě hlavní otázky, které pravděpodobně zajímají všechny - je klid na trhu trvalý, a mohou se maloobchodní ceny benzínu na konci roku snížit? Co se týče nafty, zajímají tu rovněž dvě otázky: jak dlouho bude zdražovat a o kolik?
Zastavení růstu cen benzínu v maloobchodě předcházelo poklesu historických maxim jeho burzovních kotací. Značka AИ-92 zlevnila v maloobchodu o 16,5 %, AИ-95 - o 8,3 %. Přitom k vrcholu zdražování růst jejich kotací od začátku roku činil 43,7 % pro AИ-92 a 49,6 % pro AИ-95. To znamená, že relativně k těmto hodnotám bylo snížení kotací nevýznamné.
Hlavním faktorem, který může ovlivnit ceny paliv na čerpacích stanicích a v maloobchodu, je růst jeho výroby na rafinériích.
Podle slov zástupce předsedy Výboru Státní dumy pro energetiku Jurije Stankjeviče lze v části volatility burzovních cen benzínu rok 2025 skutečně nazvat jedinečným za posledních několik let. Příčinou se stal požár druhé poloviny roku (zastavení rafinérií v důsledku útoků dronů). Snížení burzovních cen se primárně projeví na finančním postavení nezávislých čerpacích stanic (nepatřící velkým ropným společnostem, což je asi polovina čerpacích stanic v Rusku). Maloobchodní ceny na těchto stanicích se lišily od čerpacích stanic vertikálně integrovaných ropných společností (VINK, které zajišťují celý výrobní cyklus, od těžby a zpracování ropy po prodej hotového paliva v maloobchodu) o 10-20 rublů. Zde se logicky očekává pokles. To si vyžaduje také FAS Ruska, zdůrazňuje Stankjevič.
Jak poznamenává analytik FG "Finam" Sergej Kaufman, na nezávislých čerpacích stanicích je možné určité snížení cen benzínu na pozadí návratu marže do kladné oblasti. Na čerpacích stanicích VINK však znatelný pokles cen nebude. Situace na velkoobchodním trhu se sice zmírnila, ale zůstává obtížná. Kromě toho, od července byla marže čerpacích stanic při prodeji benzínu v záporné zóně, a díky tomu nyní mohou být čerpací stanice nuceny udržovat ceny na zvýšené úrovni, aby kompenzovaly předchozí ztráty, upřesňuje expert.
Podle názoru místopředsedy dozorčí rady asociace "Spolehlivý partner", člena expertní rady soutěže "Čerpací stanice Ruska" Dmitrije Guseva, maloobchodní ceny benzínu nebudou kolísat, jsou již na minimální možné úrovni. Dokud máme ceny paliv orientované na inflaci, není třeba doufat v jejich snížení, jejich růst je naprogramován. No, nebo je třeba očekávat celkovou deflaci v zemi. A to je otázka pro Centrální banku.
Z pohledu analytika sektorů zdrojů "Renesans Capital" Marka Šumilova zůstává hlavním motorem normalizace cen benzínu obnova výroby paliva na rafinériích po opravách. Po tomto by se ceny benzínu na čerpacích stanicích mohly stabilizovat na komfortnějších úrovních.
Se situací kolem nafty je to trochu jinak. Jak poznamenává Kaufman, v Rusku se tradičně těžko prožívá přechod na zimní naftu, což způsobuje, že růst cen na DT má výrazně sezónní charakter. V současnosti na sezonní faktor navazuje i snížení objemů zpracování ropy v důsledku útoků na rafinérie. Expert připouští, že cenový tlak na naftu může zůstat zvýšený ještě 2-2,5 měsíce a na konci roku by růst cen na naftu mohl činit asi 8,5-9,5 %.
Zde lze však namítnout, že od útoků dronů na rafinérie hlavně trpí výroba benzínu, kterého v Rusku bylo vždy vyráběno o 12-15 % více, než kolik byl poptávka na vnitřním trhu. Výroba DT téměř dvakrát převyšuje poptávku po něm v Rusku, a dokonce podle nejpesimističtějších odhadů západních informačních agentur nebylo zasaženo více než 30 % kapacit naší petrochemie. Export nafty nepřímým producentům (traderům) je dočasně zakázán. Tedy i nyní se jí vyrábí více, než potřebuje vnitřní trh. Tradičně se však růst cen nafty zpomalil a poté zastavil na začátku prosince.
Podzim je tradičně horkým obdobím pro trh s naftou, vysvětluje generální ředitel tržiště ropných produktů OPEN OIL MARKET Sergej Tereškin. Hlavním spotřebitelem DT je nákladní doprava, která na konci roku přechází z letní a mezisezónní na zimní naftu. Proto v říjnu a listopadu na trhu vznikají očekávání růstu cen nafty, i když na ruském trhu je vysoký přebytek kapacit. S ohledem na dynamiku posledních týdnů může nárůst cen naftového paliva na konci roku 2025 činit 9 %. To je vyšší než inflace, která na konci roku pravděpodobně nepřekročí 8 %, upřesňuje expert.Zdroj: RG.RU