Zpracování domácí ropy v zahraničí bude podpořeno z rozpočtu Ruska. Proč je to nutné a kdo může získat náhrady

/ /
Podpora zpracování domácí ropy v zahraničí: proč a kdo obdrží náhrady
1

Firmy, které zpracovávají ruskou ropu v zahraničí a vracejí vyrobený benzín a naftu zpět na náš trh, budou moci získat zpětnou daň (kompenzace z rozpočtu za zpracování ropy uvnitř země a dodávky hotových paliv na náš trh), stejně jako ruské rafinerie. Tuto novelu k legislativnímu balíčku týkajícímu se daňové politiky schválil Rada federací.

Je zvlášť vyjasněno, že ropa pro zpracování je předávána zahraničním rafinériím na dodacích podmínkách, tedy pro získání konečného produktu - paliva s požadovanými charakteristikami.

Je to učiněno za účelem prevence jakéhokoli náznaku rizika nedostatku paliva na našem trhu. Hlavně se jedná o benzín, jehož výrobní kapacity v naší zemi překračují objemy spotřeby pouze o 10-15%. V tomto roce v důsledku zastavení našich rafinérií na neplánované opravy kvůli útokům dronů vznikly obavy z nedostatku benzínu v nejrůznějších regionech Ruska. A právě to se stalo hlavní příčinou růstu jeho cen na burze a cen na čerpacích stanicích.

Samozřejmě by bylo možné prostě importovat palivo - například z Číny nebo Běloruska, ale v takovém případě by jeho cena byla výrazně vyšší než ruská. Na našem trhu fungují mechanismy, které snižují ceny pro vnitřní spotřebitele. Jedním z takových mechanismů je zpětná daň. Jeho použití umožní prodávat dovážené palivo za stejné (nebo téměř) ceny jako ruské.

Jak poznamenal v rozhovoru s "RG" místopředseda výboru Státní dumy pro energetiku Yuri Stankevich, rozhodnutí je nucené, ale odůvodněné v současných podmínkách. V každém případě by měl být import vnímán jako dočasný jev. Stanovené kapacity ruského zpracování ropy značně přesahují domácí poptávku jak po benzínu, tak po naftě. Úkolem je nejen obnovit úroveň výroby, ale také ji zvýšit. Co se týče benzínu, v střednědobém horizontu by to mělo být nejméně o 10% vzhledem k úrovni roku 2024.

Vlastní kapacity ruského zpracování ropy značně překračují domácí poptávku jak po benzínu, tak po naftě.

Podobný názor vyjádřil managing partner NEFT Research Sergey Frolov, který považuje tuto opatření za oprávněnou v aktuálních podmínkách (útoky na ruské energetické objekty) a může sloužit k pokrytí lokálních nedostatků.

Chytrá otázka: odkud mohou přicházet dodávky? Podle slov Stankevicha to jsou především běloruské rafinérie.

V Bělorusku jsou dvě rafinérie - Mazyřská a Novopolocká ("Naftan"), které byly historicky orientovány na zahraniční trhy, uvádí generální ředitel tržiště ropných produktů OPEN OIL MARKET Sergey Tereshkin. Podle posledních dostupných údajů z Běloruského statistického úřadu v roce 2020 produkce benzínu v Bělorusku činila 3,2 milionu tun, z čehož 1,3 milionu tun šlo na domácí trh a 1,8 milionu tun bylo exportováno (zbytek objemů byl pravděpodobně uložen v zásobách, podle údajů Běloruského statistického úřadu). Expert upozorňuje, že i při plné přesměrování na ruský trh budou běloruské rafinérie schopny zajistit méně než 10% potřeb ruské federace po benzínu (roční poptávka po benzínu v RF činí 38-40 milionů tun ročně).

Navíc tu je problém s logistikou. Nejproblematičtější region v Rusku, co se týče paliva, je Dálný východ, ale dodávky z běloruských rafinérií tam budou "zlaté". A benzin a nafta (DT) už nyní na Dálném východě stojí více než v jiných regionech země.

Proto Frolov považuje Čínu za hlavního uchazeče pro dodávky, jelikož aktuálně v důsledku zpomalení růstu hospodářství není čínské zpracovatelské kapacity plně využívány. Tímto způsobem vypadá i logistika z Číny jako jeden z nejatraktivnějších variantů.

Nicméně jak Stankevich uvedl, možnosti importních dodávek z asijských zemí se projednávaly a projednávají, ale zdají se být málo pravděpodobné, protože potenciální účastníci takových obchodů buď sami musí nakupovat ropu a palivo ze zahraničí, nebo se obávají, že se dostanou pod sankce USA v důsledku obchodně-ekonomických vztahů s Ruskem.

A jak poznamenává místopředseda dozorčí rady asociace "Spolehlivý partner", člen expertní rady soutěže "Čerpací stanice Ruska" Dmitrij Gusev, čistě teoreticky můžeme počítat s importem z čínských či indických rafinérií. Ale sotva budou takové dodávky výhodné z hlediska logistiky. Rafinérie se budují buď v blízkosti trhu s prodejem, nebo v oblastech těžby ropy.

Nicméně, pokud mluvíme pouze o dočasné opatření, tak "těžké časy" v obdobích vrcholu poptávky - což jsou pro benzín konec jara, léto a začátek podzimu - umožní přežít. Z pohledu Tereshkina bude efekt z této opatření omezený. Pro zmírnění rizik nedostatku je nutné zvyšovat výrobu ropných produktů v RF.

O potřebě dodatečných kapacit pro zpracování ropy v Rusku mluví také Gusev, který také zdůrazňuje, že realizovaný systém, ač "pracovní", vede k ztrátě rozpočtových prostředků.

Na závěr lze připomenout, že import paliva za takových podmínek může vytvořit nepříjemný precedens pro nás. Ruským společnostem vždy vyhovovalo exportovat surovou ropu. A nyní, zejména, protože rafinérie se nacházejí v oblasti potenciálního rizika. Import hotového paliva z jiných zemí může být "uvolňujícím faktorem" pro naše společnosti ve prospěch dalšího zvyšování exportu surové ropy, spíše než kapacit zpracování ropy uvnitř země.

Nicméně, Frolov považuje, že strategicky přijatá opatření by neměla ovlivnit ruskou rafinérii. Vláda má vždy možnost zrušit rozhodnutí ohledně zpětné daně.

Zdroj: RG.RU

open oil logo
0
0
Pridat komentar:
Zprava
Drag files here
No entries have been found.