V Rusku navrhli propojit ceny benzínu s průměrným růstem mezd. Co to znamená pro lidi?

/ /
Co znamená vazba cen benzínu na růst mezd v Rusku?
1

Ministerstvo energetiky se podle všeho rozhodlo vzdát pokusů o udržování maloobchodních cen pohonných hmot v rámci spotřebitelské inflace. Návrh na propojení cen na čerpacích stanicích s kompozitním indexem inflace byl zaslán k projednání Ministerstvu ekonomického rozvoje, Ministerstvu financí, Federální antimonopolní službě (FAS) a Ruskému palivovému svazu (RTS). Dokument je k dispozici redakci "RG".

Myšlenka pochází z RTS, v září vicepremiér Aleksandr Novak zadal Ministerstvu energetiky, aby návrh dopracovalo. V kompozitním indexu budou zohledněny dynamika minimální a průměrné mzdy, daňové a úrokové zatížení odvětví, nárůst tarifů na služby veřejné infrastruktury a dopravu a růst nákladů na obnovu fixního majetku (modernizace, opravy, rotace zaměstnanců a další). Byla provedena retrospektivní kalkulace kompozitního indexu na rok 2025, který dosáhl hodnoty 14 %. Spotřebitelská inflace podle údajů Rosstatu k 17. listopadu dosáhla úrovně 5,08 %. Průměrné ceny benzínu od začátku roku vzrostly o 11,8 %, což zapadá do rámce kompozitního indexu, ale již výrazně překračuje úroveň spotřebitelské inflace.

Byla provedena kalkulace na rok 2026. Kompozitní index činil 5,7 %, přičemž podle prognózy sociálně-ekonomického rozvoje by spotřebitelská inflace měla činit 4 %.

Co to znamená pro lidi? Tento rok - nic. Ceny na čerpacích stanicích už překročily inflaci, a i kdyby v zbývajícím čase trochu klesly, stěží se vrátí do jejích rámců. Na příští rok, pokud návrh projde, získají maloobchodní ceny benzínu a nafty (DТ) právo zvýšit se bez zvláštního zájmu ze strany FAS téměř o 1,5krát více, než v případě, že by zůstalo omezení v rámci spotřebitelské inflace. Například, pokud v Moskvě bude cena litru benzínu AІ-92 v prosinci 62 rublů, pak v příštím roce by se jeho cena mohla bez problémů zvýšit na 65,5 rublů s omezeními podle kompozitního indexu a na 64,5 rublů podle spotřebitelské inflace.

Jiná věc je, že všechny tyto indexy jsou pouze orientační. Zákonem nejsou stanoveny limity na růst maloobchodních cen pohonných hmot. A dokud existuje trh, stanoveny být nemohou. Překročení maximálních hodnot ale aktivuje kontroly čerpacích stanic a nervuje jak spotřebitele, tak odvětví. Navíc za posledních 5 let nárůst maloobchodních cen pohonných hmot nepřekročil (alespoň o něco) spotřebitelskou inflaci pouze v letech 2020 a 2022. Překročena by mohla být pravděpodobně i letos. To znamená, že byla zpočátku zvolena špatná nastavení, která by bylo třeba změnit.

Moment pro diskuzi o změnách v nastavení trhu s palivy byl pravděpodobně zvolen nikoli náhodou. Nyní na něm panuje klid, ceny benzínu na burze klesly, a v maloobchodu se ceny zastavily a dokonce i mírně snížily v některých regionech. Zdražuje pouze nafta (DТ), což je však spíše důsledkem sezónního faktoru - přechodu z letní na zimní naftu, který se letos v centrálním Rusku prodloužil. Emoce se uklidnily a příští nárůst cen pravděpodobně začne na jaře 2026. Je čas vyřešit všechny spory a přijmout společné rozhodnutí.

Nejvíce otázek vyvstává k parametrům výpočtu kompozitního indexu inflace. Největší váhu (koeficient 0,4) má "zvýšení průměrné mzdy (podle údajů Rosstatu) a nárůst minimální mzdy (MРОТ)". Nárůst daňové zátěže se počítá s koeficientem 0,25, zvýšení úrokového zatížení - 0,02, zvyšování tarifů na služby veřejné infrastruktury - 0,13, nárůst dopravních tarifů a výrobní potřeby - po 0,1. Parametry a koeficienty jsou uvedeny v dokumentu na základě údajů z dopisu RTS.

Za posledních pět let nárůst maloobchodních cen pohonných hmot nepřekročil inflaci pouze v letech 2020 a 2022

V podstatě to znamená, že do výpočtu možného nárůstu maloobchodních cen pohonných hmot bude mít hlavní podíl mzda. Čím více vyděláváme, tím dražší může být benzín. Něčím to připomíná situaci ze starého sovětského filmu "Hledejte ženu", kdy zaměstnavatel zvyšuje mzdu zaměstnankyni od ledna a zároveň jí zvyšuje nájem, protože dům patří jemu.

Jak zdůrazňuje místopředseda energetického výboru státní Dumy Jurij Stankěvič, navržená kritéria RTS, jako například dynamika mezd, potřebují argumentované odůvodnění. Jinak existuje riziko vzniku precedentu i pro další odvětví, který by dále roztočil kolo inflace v ekonomice jako celku.

Přitom se domnívá, že návrhy RTS si zaslouží rozsáhlou diskuzi, neboť minimálně odhalují citlivé problémy v oblasti cenotvorby na trhu s palivy. Soudě podle výpočtů předložených jak RTS, tak Ministerstvem energetiky, použití kompozitního indexu nepovede k výraznému nárůstu maloobchodních cen, ale umožní komplexně zohlednit náklady firem, které vlastní čerpací stanice.

V dokumentu Ministerstva energetiky se uvádí, že aktuální maloobchodní ceny neposkytují marži na prodej paliva na čerpacích stanicích. Podle odhadu RTS průměrná hrubá marže maloobchodu při nákupu paliva v malém velkoobchodě v listopadu tohoto roku dosáhla mínus 6,3 rublů za litr, s ohledem na náklady.

Podle ředitele trhu s pohonnými hmotami OPEN OIL MARKET Sergeje Tereškina, "inflace mínus" - obvyklá formule pro odvětví, nicméně její provedení se stává stále méně dosažitelným na pozadí rozporu mezi dynamikou cen paliv a všech ostatních cen. V příštím roce by tento rozdíl mohl být ještě vyšší s ohledem na zpomalení inflace. Návržený index regulátory stanovuje nové mezí normy. V tomto ohledu je i moratorium na zrušení dampingového mechanismu (dotace ropníkům z rozpočtu za dodávky paliva na vnitřní trh), které bude platit do května příštího roku. To na druhou stranu vytváří rizika nárůstu burzovních cen, i přes jejich aktuální stabilizaci. Protože benzin na burze nakupují obchodníci a největší nezávislé sítě čerpacích stanic, vzestup burzovních cen se promítne do maloobchodu. Odtud také přání regulátorů stanovit nový orientační bod. Ale je důležité si pamatovat, že změnou teploměru se počasí za oknem nezmění.

Podle odhadu Ministerstva energetiky je maloobchodní prodej paliva na čerpacích stanicích v současnosti průměrně ztrátový

Podle názoru managing partnera NEFT Research Sergeje Frolova jsou nápady Ministerstva energetiky a RTS rozumné, byť zpožděné (odpojení cen na čerpacích stanicích od průměrné inflace bylo aktuální už před pár lety). Dnes je situace absurdní: ceny na burze jsou tržní, odrážejí rovnováhu nabídky a poptávky a reagují na zprávy, zatímco ceny na čerpacích stanicích jsou vlastně manuálně držené v rámci inflace pomocí FAS. To je dvojnásobně absurdní v tomto roce na pozadí strmého nárůstu spotřebních daní na pohonné hmoty na začátku roku. Ceny měly vzrůst nad inflaci o 2,0-2,5 rublů v důsledku zvýšení daňového zatížení. Taková situace vedla k tomu, že od začátku léta má obchod s benzínem často zápornou marži. Přitom ukazatele ziskovosti hlavního podnikání na čerpacích stanicích jsou letos natolik tristní, že si stěžují již nejen nezávislí (kde je pozorován stabilní trend na snižování počtu fungujících stanic), ale také čerpací stanice velkých ropných společností. Samozřejmě, fakticky nabídka Ministerstva energetiky podnítí ceny na čerpacích stanicích, ale mnohem horší by bylo, pokud by pokračovalo snižování počtu stanic a nabídky paliva v maloobchodu, domnívá se Frolov.

Jak poznamenává místopředseda Dozorčí rady Asociace "Spolehlivý partner", člen odborné rady soutěže „Čerpací stanice Ruska“ Dmitrij Gusev, navrhovaná opatření jsou dalším pokusem o upravení situace ručně. Dokud nemáme adekvátní strategii pro trh s palivy a není určeno potřebné množství čerpacích stanic pro zemi, taková situace přetrvá.

Podle názoru Stankěviče, pokud maloobchod zvedá otázku ziskovosti, bylo by vhodné zvážit možnosti podpory jednotlivých skupin občanů v závislosti na jejich materiální situaci, nebo jiné významné podmínky, které by určovaly základy pro získání výhod při nákupu paliva. Tím spíše, že takové příklady adresní podpory vidíme v oblasti veřejných služeb, energetiky a při poskytování dopravních a dalších služeb.

Zdroj: RG.RU

open oil logo
0
0
Pridat komentar:
Zprava
Drag files here
No entries have been found.